Rechtstreeks naar inhoud gaan

  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Soundcloud
  • 'Sleutelstad.nl Nieuws' rss feed
  • banner lzv2014.png

Leiden - donderdag 21 februari 2013, 12:00
- Artikel met audio

|

‘Waarom zou Leiden nu juist de minst aantrekkelijke Breestraat, in zijn laatste fase als winkelstraat, nog overeind houden terwijl we zo blij moeten zijn dat we zulke prachtige alternatieven hebben, parallel aan de Breestraat?’ Dat wil Frits van Oosten weten van het Stadslab dat onlangs grootse plannen presenteerden voor het opknappen van het centrum van Leiden. De plannen van Stadslab zijn volgens Van Oosten te weinig doordracht. De Breestraat is de belangrijkste fietsroute van de regio. Ook de bussen moeten in de Bree blijven – zij vervoeren de helft van al het winkelend publiek. Het weren van bussen zonder duidelijk alternatief gaat Leiden en de ondernemers in de stad veel geld kosten, aldus Van Oosten. ‘Winkels in de Breestraat is een verloren zaak.’

Dus moet Leiden investeren in alternatieven: de Langebrug en Nieuwe Rijn/Botermarkt/Aalmarkt. De lege panden in de Breestraat zouden volgens Van Oosten woningen moeten worden. ‘Het Stadslab maakt leuke tekeningen zonder oplossingen voor fietsers en bussen te hebben onderzocht. Jammer dat die club zich laat meeslepen door iets dat geen serieus plan kan zijn. Het heeft geen toekomst, er is geen onderzoek gedaan en je maakt het mensen moeilijker om te komen winkelen.’ Voor Van Oosten is het tijd voor debat. ‘Er moet meer weerwoord zijn.’

Verzend

Reacties

Profielfoto van zonnevrouwzonnevrouw 21 februari '13, om 12:17

Zeker tijd voor debat. Maar wie is Frits van Oosten? Hoe weet hij dat 'winkels in de breestraat een verloren zaak zijn?'. En hoe zou dat komen? I dat onderzocht? Een belangrijke factor lijkt mij dat de gemeente zo'n zigzagkoers vaart als het om de breestraat gaat. Kijk eens hoe ze dat doen in bijvoorbeeld haarlem. snelverkeer incl bussen rijden om de winkelstraten heen. gebruik de kleine busjes om mensen af te zetten op korevaarstraat of kort rapenburg. dan wordt zo'n breestraat weer van het (winkelend) publiek en de bewoners.

Binnenstedeling 21 februari '13, om 14:19

Van Oosten is iemand die zeer betrokken is bij de stad en vanuit die betrokkenheid wel eens wat oppert. Ik geeft toe dat het bericht wat raar overkomt. Er had vermeld moeten worden wie hij is en eventueel vanuit welke functie hij zijn mening geeft.
De gemeente moet zoveel mogelijk met haar handen afblijven van de Langebrug. Juist zonder gemeentelijke plannen vinden er leuke ontwikkelingen plaats in en rondom die straat. In de Aalmarkt en omgeving investeert de gemeente veel geld, maar wel verkeerd.
Het weren van alle bussen uit de Breestraat is een slecht idee van het Stadslab en van anderen.

De behoefte aan winkelruimte neemt al geruime tijd af, in Leiden en in andere gemeenten, in Nederland en in het vergelijkbare buitenland. Daar zijn meerdere oorzaken voor aan te wijzen. Een belangrijke is de opkomst van het internetwinkelen.
Alleen in het Leidse stadhuis in men nog niet op de hoogte van deze ontwikkelingen.

Profielfoto van Piet PekelharingPiet Pekelharing 21 februari '13, om 17:52

Wat het geheel nog vreemder maakt is dat er een foto van Tjeerd Scheffer staat bij het artikel over Frits van Oosten. Geen wonder dat Zo'nVrouw zich afvraagt wie Frits van Oosten is.

peter de wolff 21 februari '13, om 22:28

Ik ken de beste Frits niet maar ben het het wel mee eens. Waar moeten die bussen en fietsen heen?
Zolang dat niet op een nette manier is opgelost is elke discussie over de breestraat nutteloos.

eric vtg 21 februari '13, om 22:35

@Binnenstedeling: graag concrete cijfers, want de Ikea's worden steeds groter. En er komen nog steeds nieuwe vestigingen en de Media Markt schijnt ook naar Leiden te willen komen.
Laatst moest ik een vriend helpen sjouwen met nieuwe meubels. Die moesten worden opgehaald worden in Leiderdorp waar een hele 'strip' of 'mall' met nieuwe winkels bleek te zijn gevestigd. Het zou een goede stap zijn als door upgrading van het centrum dankzij het Aalmarktproject, een deel van dergelijke winkels in de toekomst voor Leiden kiest. Zo'n 'outlet-strip' doet mij te klinisch en gekunsteld aan. Geef mij maar onze warme binnenstad!

Frank vB 22 februari '13, om 00:43

Lees ik het goed, Eric? Jij vraagt om concrete cijfers? Zelf beweer je voortdurend van alles in ellenlange reacties zonder cijfermatige en controleerbare onderbouwingen. Kunnen een we dergelijke bewijsvoering voortaan ook van jou verwachten?

Frank vB 22 februari '13, om 00:44

Lees ik het goed, Eric? Jij vraagt om concrete cijfers? Zelf beweer je voortdurend van alles in ellenlange reacties zonder cijfermatige en controleerbare onderbouwingen. Kunnen we een dergelijke bewijsvoering voortaan ook van jou verwachten?

theodorus 22 februari '13, om 09:27

Eric zegt:En er komen nog steeds nieuwe vestigingen en de Media Markt schijnt ook naar Leiden te willen komen.
Eric kan je opnoemen welke vestigingen dat zijn en hoe concreet is het dat de Media Markt hier komt (of komt het weer uit je duim). Je mag ook wel een lijstje maken van bedrijven die al weg zijn gegaan en nog van plan zijn dit te doen. Je bent toch overal van op de hoogte. In leiderdorp geef je goed aan dat je hebt helpen sjouwen met nieuwe meubels. Dat soort bedijven zie ik zeker niet in de Breestraat komen i.v.m. parkeren en toegankelijkheid. maar ja Eric wel.

theodorus 22 februari '13, om 09:29

Prima verhaal Frits, volkomen gelijk. Je behoedt Leiden van een verkeersinfarct en een toekomstige lappendeken van winkelgebied.

eric vtg 22 februari '13, om 11:58

@Theodorus; je hebt gelijk, de kiloknaller meubelwinkels zie ik niet naar de Breestraat komen. Voor design/speciaalzaken, waar ook een goede thuisbezorgservice is, is en blijft een stadscentrum echter ideaal.
Kijk ook naar de designwinkels van de Klare Lijn: inmiddels zijn er drie (1x Hooigracht, 1x hoek Burgsteeg/Nieuwstraat en 1x (net geopend!) op de Nieuwe Rijn (ik meen onder de naam Studio).
Wat betreft de MediaMarkt: zie de berichtgeving (ook op deze website) m.b.t. herontwikkeling Stationsgebied en de voorgenomen vestiging van een Media Markt aldaar.

Overigens helemaal eens met Frits van Oosten dat een goed alternatief voor busverbindingen door Leiden ontbreekt en huisvesting in lege (winkel)panden best aantrekkelijk kan zijn.

@Frank vB: met enige regelmaat verwijs ik je naar websites als bronvermelding, dat je daar vervolgens niets mee doet, is iets anders. Wat betreft de uitbreidingen Ikea: in 2014 worden er vestigingen te Zwolle en Leiderdorp geopend.

Het lijkt wel of een aantal mensen op dit forum het leuk vindt als er winkels moeten sluiten... Er zijn ook reaguurders die meteen menen te moeten concluderen dat als het aantal winkels afneemt, dit ook in Leiden het geval is. Als je kijkt naar bijv. de leegloop in dorpen, kun je inderdaad al snel getalsmatig concluderen dat het aantal winkels afneemt, maar dat zegt niet altijd alles over (binnen)stedelijke ontwikkelingen. De urbanisatie van Nederland is nog lang niet ten einde en we zitten hier in een groeiregio (denk aan de woningbouw bij Katwijk/Valkenburg, maar ook dichter bij huis aan de uitbreiding in Roomburg).
Winkelconcepten zullen blijven veranderen en daarom is het belangrijk dat Leiden daar op blijft inspelen. De toegevoegde waarde van Leiden als winkelstad ligt niet in een winkelstraat als de Haarlemmerstraat, maar veel meer in een totaalpakket (grote warenhuizen/ketens/speciaalzaken) in een historische omgeving.

Voor het welslagen van het Aalmarktproject is een goede OV-verbinding van levensbelang, en ook daarom ben ik het met Frits van Oosten eens dat die bewaard moet blijven voor de Breestraat. Het mooiste zou zijn als dat ondergronds kan, want de infrastructuur van onze Middeleeuwse stad is nu al niet toereikend om al die bussen dwars door de stad te laten rijden, laat staan hoe dat in de toekomst moet als er in deze regio nog meer mensen wonen. Grote kans dat die mensen liever in een gezellige binnenstad als Leiden komen winkelen, dan in zo'n foeilelijk winkelcentrum in Zoetermeer. Maar dan moeten we wel bereikbaar zijn.

theodorus 22 februari '13, om 12:32

Eric: Wat betreft de MediaMarkt: zie de berichtgeving (ook op deze website) m.b.t. herontwikkeling Stationsgebied.
Eric: Deze berichtgeving is al van een behoorlijke periode geleden en dat was specifiek voor het Stationsgebied. Dus jij bent er van overtuigt dat dit nog speelt (glazen bol).

Eric; Het lijkt wel of een aantal mensen op dit forum het leuk vindt als er winkels moeten sluiten... Er zijn ook reaguurders die meteen menen te moeten concluderen dat als het aantal winkels afneemt, dit ook in Leiden het geval is.
antwoord: Ik Kan me niet voorstellen dat iemand voorstander is van het sluiten van winkels (werkgelegenheid, leefomgeving).
Gezien het recente onderzoek van het CBS waarin wordt aangegeven dat tot 2020 er nog een grote teruggang is van de winkeloppervlakken. Er zijn in dit onderzoek wel wat nuances, maar ga er maar niet vanuit dat Leiden hier helemaal geen last van krijgt. Dus uitbreiding van winkels in Leiden waar jij voorstaat, heeft geen schijn van kans. Maar ja Eric, jij zal het wel weer beter weten.

eric vtg 22 februari '13, om 14:19

@Theodorus: ik ben inderdaad in principe voorstander van uitbreiding van het winkelaanbod i.v.m. alle argumenten die jij zelf noemt, maar ik zeg nergens dat het aantal winkels in de toekomst ZAL uitbreiden of MOET uitbreiden (de markt laat zich immers niet dwingen). Ik ben voorstander van het creëren van optimale faciliteiten.
Het Aalmarktproject gaat niet om het uitbreiden maar vooral om het upgraden van bestaande winkels en het creëren van een noodzakelijke infrastructuur om winkelcomfort en bereikbaarheid te vergroten en het creëren van samenhang tussen diverse kernwinkelgebieden.

Die plannen m.b.t. het Stationsgebied dateren - uit mijn hoofd - uit september 2012. Je hebt gelijk: het kan zijn dat die plannen zijn bijgesteld of dat de Media Markt inmiddels afziet van vestiging in Leiden. Er was een voornemen om nieuwe filialen te openen in Haarlem, Tilburg, Middelburg en Leiden.
Dat dit voor Leiden belangrijk is, moge duidelijk zijn: de Media Markt heeft een sterke aanzuigende werking. Zoiets wordt omschreven als 'anchor store'.
Speciaal voor Frank vB: onderzoeksbureau Strabo doet hiernaar onderzoek. Via google kun je de uitkomsten snel vinden.

Verder: natuurlijk krijgt ook Leiden last van de economische krimp, cq dat is helaas al het geval. Maar zulke periodes kun je het beste doorkomen als de kwaliteit van het winkelgebied hoog is. Juist in een krimpende markt zul je nog beter je best moeten doen om die neergang tegen te gaan en met succes te kunnen concurreren.
Curieus detail: economisch gezien zitten we op het niveau van 2007. Toen riep niemand dat het slecht ging of dat er teveel winkels waren enz. enz. Het gaat slecht, maar in de ranglijsten en statistieken zoals afgelopen week gepubliceerd in de Volkskrant (in de reeks 'de staat van Nederland') staat Nederland qua koopkracht, gemiddeld inkomen, concurrentiepositie, betrouwbaarheid enz. hoog in de top 10 (met heel vaak top 5 posities). Het is ook niet verstandig om de inrichting van een centrum te baseren op laagconjunctuur en worst case scenario's, of om op te houden met investeren op het moment dat het minder gaat. Zie ook Arnold Heertje!

Jan de W. 22 februari '13, om 15:00

Winkels in de Breestraat een verloren zaak? Heel het centrum is een verloren zaak als er op deze kortzichtige manier word verdergerommeld. Geen winkels maar woningen in de Breestraat? Wie wil er nou wonen in een straat waar 60 bussen per uur doorheen komen?
Waar het in Leiden aan schort is het doorhakken van knopen en offers brengen. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Misschien nog een optie die vroeger werd verguist maar wat je toch in heel veel succesvolle steden terugziet: Eénrichtingverkeer. Een rondje singels in één richting. Rondje de andere kant op over Breestraat, Hooigracht, Langegracht, Beestenmarkt enz. Op een paar plekken een koppeling maken en klaar. Goedkoop, je hoeft niets af te breken, er ontstaat gigantisch veel ruimte om te lossen/laden, voor fietsers en voetgangers, extra parkeerplaatsen, extra groen, terassen enz. enz. enz.
Meer verklap ik niet.

theodorus 22 februari '13, om 17:40

Eric: Dat dit voor Leiden belangrijk is, moge duidelijk zijn: de Media Markt heeft een sterke aanzuigende werking. Zoiets wordt omschreven als 'anchor store'.
antwoordt: als Media Markt in Leiden komt dan is dat geen goed nieuws voor de andere wit en bruingoed, computers en electronica zaken. ( de bedrijven hebben het al zo moeilijk) De van Bergenhenegouwes, Swaaks en andere gerelateerde bedrijven zullen het onderspit delven door de komst van de Media Markt.
'Een anchor store' verdringt ook andere bedrijven.

Eric; Het Aalmarktproject gaat niet om het uitbreiden maar vooral om het upgraden van bestaande winkels
Antwoord; daar waren nog nauwelijks winkels de laatste 10 jaar en die 2 die er waren hebben zich al elders gevestigd. Als je ziet hoeveel m2 in het Aalmarktproject zitten, dan is dat een forse uitbreiding.

Eric: Curieus detail: economisch gezien zitten we op het niveau van 2007. Toen riep niemand dat het slecht ging of dat er teveel winkels waren enz.
antwoord: de laatste 5 jaar is er nog wel wat veranderd t.a.v. het koopgedrag. Men internet veel meer en dit neemt alleen nog maar toe. Dit zal niet stoppen omdat Leiden meer winkels krijgt.

Eric:Zie ook Arnold Heertje!
antwoord: wat dan?
Verder onderschrijf ik je mening dat Breestraat een belangrijke verkeersader is.

eric vtg 22 februari '13, om 18:24

@Theodorus: volgens het onderzoek van Strabo verdringt Media Markt juist niet andere winkels en nemen dankzij de Media Markt ook bij de andere winkels de bestedingen toe. Kun jij aangeven welke winkels in andere steden door de komst van de Media Markt het moeilijker hebben gekregen? Dat zullen de onderzoekers van Strabo interessant vinden. En de vraag is ook op grond van welk theoretisch onderzoek jij deze voorspelling doet, die haaks staat op de uitkomsten van praktijkonderzoek elders.
Het Strabo-onderzoek wees ook uit dat in alle types winkelcentrum (bijv. in het stadscentrum, buiten het centrum, in de periferie) positieve effecten merkbaar waren.

Verder: het Aalmarktproject betekent inderdaad een uitbreiding van de winkeloppervlakte, vooral omdat er grotere units beschikbaar komen, zodat de modewinkels-nieuwe stijl beter tot hun recht kunnen komen.
Wat je zegt over de twee winkels die er zaten en al naar elders zijn vertrokken, is maar ten dele waar. V&D is veruit de belangrijkste en grootste winkel in dit stuk van Leiden en dankzij het Aalmarktproject blijft die winkel voor Leiden behouden en anders dan diverse reaguurders, vind ik het erg belangrijk en tevens een bemoedigend signaal dat V&D het verblijf in Leiden continueert en zelfs miljoenen investeert in een mooie nieuwe winkel en er werkgelegenheid behouden blijft.

Wat betreft Arnold Heertje: anti-cyclisch investeren. Het komt erop neer dat in tijden van laagconjunctuur de overheid een positieve rol kan spelen door te investeren in bijv. nieuwbouwprojecten en reserves opbouwt in tijden van voorspoed oftewel in één kernregel: "Wie tijdens een recessie blijft investeren, plukt daar op lange termijn de vruchten van."

theodorus 22 februari '13, om 20:10

Eric veel wit en bruingoed en electrobedrijven in Rotterdam zijn inmiddels gestopt of falliet gegaan.Niet in alle onderzoeken moet je geloof hechten, Soms schrijven ze naar de opdrachtgever, soms is het gedateerd en er zijn nog een aantal redenen te bedenken waardoor je niet zo veel waarde moet hechten aan onderzoeken. (b.v zie RGL met vervoersaantallen)
punt 2: V en D had ook wel gebleven zonder het Aalmarktplan en en in het eigen pand geinvesteerd.
Dat is jouw gedachte.

Arnold Heertjes zal met zijn anti-cyclisch investeren niet bedoeld hebben dat we een overcapaciteit aan winkels moeten bouwen. Dat is jouw invulling daarvan.

Eric stop nou is met die onzin en probeer nu niet alles zo academisch (overdreven gewichtig) te brengen (waar je al eerder zo prat opging), Maar met een combinatie van logisch denken en een beetje boerenslimheid, zal je de dingen misschien wat van deze en de komende tijd beter inzien.
Het punt dat je de Breestraat een belangrijke verkeersroute vindt onderschrijf ik.
(sorry voor mijn spelfouten)

Piewie 23 februari '13, om 04:40

Ja, het zijn golfbewegingen. Ook bij de Breestraat. Daar golft het al vele jaren tussen slecht en zeer slecht. De leegstand golft mee. Nu komt er de almaar toenemende internetverkoop nog bij. En een crisis waarvan het eind nog lang niet in zicht is.
Werkloos neemt steeds verder toe. Vaste banen komen er niet meer. Uitkeringen krimpen. Zekerheden nemen af, onzekerheden toe. Aantrekken bestedingen? Geen enkel zicht op.
We zitten in een glasheldere spiraal naar beneden.
En de Breestraat? Als de winkeliers zich indertijd niet zo heftig hadden verzet tegen een autovrije Breestraat, had het er nu heel wat beter uitgezien. Met ruimte voor voetgangers en ruimte voor terrasjes. Leiden is intussen beroemd om zijn terrassen. Maar niet die van de Breestraat. Daar laveer je nu over half versperde of smalle stoepjes van leegstand naar leegstand. Met hier en daar gelukkig nog een overlevende.
(De bussen zouden geloof ik over de marktenroute gaan rijden)

theodorus 24 februari '13, om 10:41

J de W: OP zich geen gek idee dat eenrichtingsverkeer. Wel afgebakende fietspaden. De moeite waard om hierover na te denken. Goed voor de bereikbaarheid met wat parkeersplaatsen voor laden en lossen. Wel met snelheids en verkeersbeperkende maatregelen.
Kan het centrummanagement hier geen rol in spelen. (beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald)

eric vtg 24 februari '13, om 12:50

@Piewie: denk je nou echt dat bussen over de 'marktenroute' een goed alternatief was geweest?

Je beeld over de economie is wel heel erg duister. De economische golfbewegingen vertonen over langere tijd nog altijd een stijgende beweging. En anders dan je denkt: de groeimodellen van de webwinkels zijn er een bewijs van dat het niet heel erg slecht met de economie gaat als je in je hele pessimistische bericht meldt. Er is sprake van een verschuiving en dat brengt veranderingen met zich mee. Dat er hier en daar (tijdelijke) leegstand op de Breestraat is, laat onverlet dat het hier om een A-locatie gaat.

Kijk verder ook naar de regio Eindhoven: ASML kan per direct een paar duizend (!) mensen in vaste dienst nemen. Ook in de haven van Rotterdam en in de tuinbouw van het Westland is een schrikbarend grote behoefte aan vast personeel. Ja, de werkloosheid is richting 600.000 gestegen, maar er staan ook nog steeds ruim 100.000 vacatures open.
De werkloosheid is gestegen, niemand die dat ontkent, maar tegelijkertijd zie je dat er volop marktontwikkelingen in opkomende sectoren zijn die kansen bieden. En waar vroeger bedrijven uit stadscentra wegtrokken i.v.m. bereikbaarheid en kostenoverwegingen, zie je dat centra nu weer populaire locaties voor kantoren aan het worden zijn. Een centrum is immers een prettige werkomgeving en woon-werkverkeer per auto zal steeds meer aan banden worden gelegd. De Breestraat is allerminst ten dode opgeschreven.
Maar je verzuchting over een mooie, voetgangersvriendelijke Breestraat met terrassen kan ik me goed voorstellen. Alleen: waar laten we die bussen? Linksom, rechtsom, eenrichtingsverkeer: het blijft een probleem verschuiven.

Profielfoto van ach mens, ga toch koken!ach mens, ga toch koken! 6 maart '13, om 08:08

IKEA. Brrr, gezien al de negatieve berichten daarover de laatste tijd kook ik toch liever zelf.

www.telegraaf.nl/binnenland/21356274/__Ikea_staakt_verkoop_taarten__.html

www.omroepwest.nl/nieuws/27-02-2013/toch-paardenvlees-zweedse-balletjes-ikea

  • banner rrrollend%20aug.png

Aanmelden nieuwsbrief