Een overzichtsbeeld van het Leidse Stationsplein uit de stedenbouwkundige visie van MAXWAN Architects + URBANISTS uit Rotterdam.

Stationsbuurt moet verbinding met binnenstad worden

Leiden heeft ambitieuze plannen met de omgeving van station Leiden Centraal. Begin vorig jaar presenteerde de gemeente de eerste plannen van het Rotterdamse architectenbureau Maxwan en afgelopen week boog de raadscommissie Ruimte en Regio zich over de gebiedsvisie die Leiden liet maken. Een enorm project dat ervoor moet zorgen dat er in de komende 20 jaar een transformatie plaatsvindt van naargeestig stationsgebied naar een echt mooie stationsbuurt. De raad is enthousiast over de omvangrijke nota van uitgangspunten, maar heeft ook nog veel vragen. Ondermeer over de omvang en de lange tijdspanne van het project. In totaal is met de herontwikkeling van het gebied een bedrag van vele tientallen miljoenen euro’s gemoeid.

Kern van het plan is een transformatie naar een gezellige buurt, waarin gewoond, gewerkt en gewinkeld kan worden. De enorme bouwblokken moeten daarvoor wijken en plaats maken voor minder grootschalige gebouwen met daartussen gezellige steegjes. Direct naast het station is ruimte voor grote winkels. Bijvoorbeeld een vestiging van Mediamarkt, een grote boekhandel of een grote sportzaak. De bussen verdwijnen mogelijk onder de grond. Daar bovenop komt dan plek voor 8000 fietsen. Kortparkeren wordt zo mogelijk naar de voorkant (stadszijde) van het station verplaatst in de vorm van een ‘kiss ’n ride’ rondom het huidige taxipalet. Dat kan alleen als de RijnGouweLijn, in de plannen wordt rekening gehouden met de komst van de lightrailverbinding, niet voor, maar achter het station langs komt te rijden.

De nieuwbouw moet in de visie van de architecten een gemengde bestemming krijgen van wonen, werken en voorzieningen. Architect Rients Dijkstra van Maxwan rekent met maar liefst 45.000 vierkante meter werkruimte, 15.000 vierkante meter winkeloppervlakte, 850 woningen (600 bij het station en 250 op de plek waar de tijdelijke Morspoortgarage komt), 2.500 vierkante meter congresruimte, een megabios van 5.000 vierkante meter een een club. Ook komt er tegenover het station een nieuw viersterren hotel. Tenslotte voorziet het plan in zo’n 2.500 parkeerplaatsen.

Voor de kantoorruimte denkt Maxwan overigens niet aan nog meer kantoorkolossen, maar aan hoogwaardige bedrijfsverzamelgebouwen voor onder andere starters in de bioscience. Volgens Dijkstra is de leegstand op de kantorenmarkt in heel Nederland een probleem behalve in de Leidse regio. Door de toenemende filedruk zullen steeds meer mensen en bedrijven kiezen voor een goed bereikbare locatie. Leiden is, als vijfde OV-knooppunt van Nederland, zo’n plek.

Vragen waren er ook nog volop in de raadscommissie. Het CDA is bijvoorbeeld bang dat een hoogwaardig winkelaanbod bij het station er juist voor zorgt dat mensen het centrum links laten liggen, terwijl je ze juist de stad in moet lokken. Volgens Maxwan is die angst onterecht, omdat een completer winkelaanbod sowieso meer mensen zal trekken.

De Pvda en ook D66 zijn bang dat het project te groot is. Duo-raadslid Gijs Holla van de PvdA krijgt er een beetje een ‘Leiden-Noordgevoel’ bij: “We moeten niet teveel verknopen. Anders komen we over 13 jaar in de situatie dat er ergens geen verdieping meer af kan omdat er nu iets is besloten.” Ook D66-raadslid Van Haaster heeft wat zorg bij de schaalgrootte van de plannen en de periode van 20 jaar waarin alles zijn beslag moet gaan krijgen. Wethouder Van Woensel ziet die gevaren ook wel en gaf daarom eerder al aan dat het nu gaat om een hoofdstructuur. Omdat niet alles ineens wordt ontwikkeld en de gemeente nadrukkelijk geen dictaat an de markt wil opleggen, worden de plannen pas in een later stadium op detailniveau ingevuld. Samen met de ontwikkelaars en grondeigenaren in het gebied.

Om verrommeling tegen te gaan, is in de plannen geen ruimte voor kunst in de openbare ruimte opgenomen. Architect Dijkstra sluit niet uit dat er op dat gebied iets kan, maar waarschuwt wel dat het niet in de weg moet staan. “Wellicht komt het elders beter tot zijn recht”. Dat is in elk geval tegen het zere been van de Stichting Vierkant in Vierkant die al jaren strijdt voor een fontein naar het ontwerp van Van Doesburg op het Stationsplein.

Leiden megabios stationsvisie


Studio Leiden
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Studio Leiderdorp
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×