Rechtstreeks naar inhoud gaan

  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Soundcloud
  • 'Sleutelstad.nl Nieuws' rss feed
  • banner lightning.gif

Leiden - zondag 9 januari 2011, 12:34
Chris de Waard -

|

Afbeelding bij Stationsbuurt moet verbinding met binnenstad worden

Een overzichtsbeeld van het Leidse Stationsplein uit de stedenbouwkundige visie van MAXWAN Architects + URBANISTS uit Rotterdam.

Leiden heeft ambitieuze plannen met de omgeving van station Leiden Centraal. Begin vorig jaar presenteerde de gemeente de eerste plannen van het Rotterdamse architectenbureau Maxwan en afgelopen week boog de raadscommissie Ruimte en Regio zich over de gebiedsvisie die Leiden liet maken. Een enorm project dat ervoor moet zorgen dat er in de komende 20 jaar een transformatie plaatsvindt van naargeestig stationsgebied naar een echt mooie stationsbuurt. De raad is enthousiast over de omvangrijke nota van uitgangspunten, maar heeft ook nog veel vragen. Ondermeer over de omvang en de lange tijdspanne van het project. In totaal is met de herontwikkeling van het gebied een bedrag van vele tientallen miljoenen euro's gemoeid.

Kern van het plan is een transformatie naar een gezellige buurt, waarin gewoond, gewerkt en gewinkeld kan worden. De enorme bouwblokken moeten daarvoor wijken en plaats maken voor minder grootschalige gebouwen met daartussen gezellige steegjes. Direct naast het station is ruimte voor grote winkels. Bijvoorbeeld een vestiging van Mediamarkt, een grote boekhandel of een grote sportzaak. De bussen verdwijnen mogelijk onder de grond. Daar bovenop komt dan plek voor 8000 fietsen. Kortparkeren wordt zo mogelijk naar de voorkant (stadszijde) van het station verplaatst in de vorm van een 'kiss 'n ride' rondom het huidige taxipalet. Dat kan alleen als de RijnGouweLijn, in de plannen wordt rekening gehouden met de komst van de lightrailverbinding, niet voor, maar achter het station langs komt te rijden.

De nieuwbouw moet in de visie van de architecten een gemengde bestemming krijgen van wonen, werken en voorzieningen. Architect Rients Dijkstra van Maxwan rekent met maar liefst 45.000 vierkante meter werkruimte, 15.000 vierkante meter winkeloppervlakte, 850 woningen (600 bij het station en 250 op de plek waar de tijdelijke Morspoortgarage komt), 2.500 vierkante meter congresruimte, een megabios van 5.000 vierkante meter een een club. Ook komt er tegenover het station een nieuw viersterren hotel. Tenslotte voorziet het plan in zo'n 2.500 parkeerplaatsen.

Voor de kantoorruimte denkt Maxwan overigens niet aan nog meer kantoorkolossen, maar aan hoogwaardige bedrijfsverzamelgebouwen voor onder andere starters in de bioscience. Volgens Dijkstra is de leegstand op de kantorenmarkt in heel Nederland een probleem behalve in de Leidse regio. Door de toenemende filedruk zullen steeds meer mensen en bedrijven kiezen voor een goed bereikbare locatie. Leiden is, als vijfde OV-knooppunt van Nederland, zo'n plek.

Vragen waren er ook nog volop in de raadscommissie. Het CDA is bijvoorbeeld bang dat een hoogwaardig winkelaanbod bij het station er juist voor zorgt dat mensen het centrum links laten liggen, terwijl je ze juist de stad in moet lokken. Volgens Maxwan is die angst onterecht, omdat een completer winkelaanbod sowieso meer mensen zal trekken.

De Pvda en ook D66 zijn bang dat het project te groot is. Duo-raadslid Gijs Holla van de PvdA krijgt er een beetje een 'Leiden-Noordgevoel' bij: "We moeten niet teveel verknopen. Anders komen we over 13 jaar in de situatie dat er ergens geen verdieping meer af kan omdat er nu iets is besloten." Ook D66-raadslid Van Haaster heeft wat zorg bij de schaalgrootte van de plannen en de periode van 20 jaar waarin alles zijn beslag moet gaan krijgen. Wethouder Van Woensel ziet die gevaren ook wel en gaf daarom eerder al aan dat het nu gaat om een hoofdstructuur. Omdat niet alles ineens wordt ontwikkeld en de gemeente nadrukkelijk geen dictaat an de markt wil opleggen, worden de plannen pas in een later stadium op detailniveau ingevuld. Samen met de ontwikkelaars en grondeigenaren in het gebied.

Om verrommeling tegen te gaan, is in de plannen geen ruimte voor kunst in de openbare ruimte opgenomen. Architect Dijkstra sluit niet uit dat er op dat gebied iets kan, maar waarschuwt wel dat het niet in de weg moet staan. "Wellicht komt het elders beter tot zijn recht". Dat is in elk geval tegen het zere been van de Stichting Vierkant in Vierkant die al jaren strijdt voor een fontein naar het ontwerp van Van Doesburg op het Stationsplein.

Verzend

Reacties

Stedeling 9 januari '11, om 16:00

20 jaar lang bouwputten moeten we niet hebben. In Den Haag kan iedereen zien hoe grote bouwputten de binnenstad permanent verpesten en in een vreselijke woestenij veranderen.

NeeltjeV 9 januari '11, om 17:30

Op zich kan dit gebied wel een oppepper gebruiken. Als basisidee is het wel te volgen, proberen de bedrijvigheid van het Science Park en de gezelligheid van de stad naar het station toe te trekken. Aan de andere kant, stationsgebieden zijn niet gezellig, maar dienen om zo snel mogelijk van het station naar elders te geraken, en omgekeerd. Verder staan er kantoren, en tocht het er. Facts of life.
Dit plan oogt helaas weer erg grootschalig, waarom toch? Leiden is een kleinschalige, dichtbebouwde oude stad. Dus hou nou eindelijk eens op met dromen over megadisco's, megabioscopen en dito winkels - grote boekwinkel? waarom zou Selexyz in de Breestraat toch zoveel gekrompen zijn de afgelopen jaren? Dus alstublieft, gemeente, geen tweede Den Haag, of Amsterdam Zuid.
Als dit plan als basisidee dient om de huidige problemen op te lossen (vervallende kantorenwand tegenover station, gebrek aan fietsenstalling, taxiplaats), en het kleinschalig wordt ingevuld, is er nog hoop. Anders wordt het het zoveelste mislukte megaproject in Leiden.

Jan de W. 9 januari '11, om 21:38

Het eerste dat mij opvalt op deze tekeningen is het ontbreken van de RG-lijn. Conclusie: Of die RG-lijn komt er gewoon niet, of deze plannen zijn totaal ondoordacht. Een combinatie van deze twee is ook nog een optie.

itsmeanne
Stuur itsmeanne een mailtje
10 januari '11, om 14:29

Inderdaad, kunnen we eerst eens duidelijkheid krijgen over die RLG voordat er ándere plannen bedacht worden.
En als dat ding, wat de meeste Leidenaren NIET willen, er wel moet komen, is dat dan ingepland in dit megaproject waar vooral de architect en andere belanghebbenden warm voor lopen ? Gezien de crisistijd, die nog jaren gevolgen zal hebben, moet er nou echt zo grootschalig ? Dat opdringerige grote gebouw van Achemea had ook beter ergens in het Science-gedeelte gebouwd kunnen worden. We hebben jaren-lang onnodige ellende van gehad (vanuit de Merenwijk) met die hoogmoedswaanzin. En nu weer het Plein, pfpfpf !
Het echt aantrekkelijke van Leiden is en blijft de oude binnen-stad dus laat de gemeente zich daarop richten en kijken of er wat te verbeteren valt.
By the way, dat stationsplein is nog niet zo lang geleden vernieuwd en die tunnel kan ook nog wel even mee.

Rutger 10 januari '11, om 14:45

Voor een schets op hoofdlijnen vind ik het een heel mooi plan. De fasering zal natuurlijk alles bepalend zijn voor het slagen voor de herinrichting en het minimaliseren van de overlast.
Ik vind het zelfs jammer dat er een aantal lelijke gebouwen nog steeds in de tekeningen zijn blijven staan. De flats aan het Stationsplein en Morssingel zouden wat mij betreft vervangen mogen/moeten worden door nieuwbouw. De vraag blijft natuurlijk altijd hoe je de huidige bewoners compenseert en laat mee profiteren van herbouw.
De hele Morspoortgarage discussie zou je zo kunnen oplossen als je nieuwbouw kan combineren met een parkeren bij de Morssingel.

Piet Schuur 10 januari '11, om 15:42

Mooi plein, rustig zonder auto's maar wel met bomen, wandelaars en fietsers.
Bussen, taxi's en smok&vort (ook wel kiss&ride) vinden aan de Zee-zijde bij ROC, LUMC, Naturalis en Bio Science een goede plek.
Wel is nog onduidelijk hoe de fietsroutes naar, door en van dit gebied zullen lopen.
Hoe bereikbaar blijven ziekenhuis en station, middelbare scholen en ROC, Universiteit en Hogeschool, alle kantoren en winkels per (OV-)fiets ? Gelukkig geven die duizenden fietsen minder parkeerproblemen dan eenzelfde aantal auto's en dat zonder geluids- of luchtvervuiling, maar voor voetgangers en fietsers moet de ruimte wel goed vormgegeven worden.

Geert K. 10 januari '11, om 20:00

De Leidse stationsbuurt is een ongezellige windhoek die best een opknapbeurt kan gebruikken. Alleen moet ik er niet aan denken dat er wéér langdurige bouwwerkzaamheden nodig zijn, met alle ellende van dien. Wanneer wordt 't daar nou 's een keertje normaal?
De ontwerpers gaan er losjes van uit dat de RGL, die niet in hun straatje past, wel achterlangs kan gaan. Hét recept voor nieuwe ruzies!
"De bussen gaan mogelijk ondergronds". Mogelijk ja. Maar als er iets akelig en onveilig is, is het wel een ondergronds busstation.
Kunnen de ontwerpers na windtunnelonderzoek garanderen dat het voortaan gedaan is met de beruchte valwinden op het Leidse Stationsplein? Dan geef ik ze een klein voordeeltje van de grote twijfel.

eric vtg 12 januari '11, om 15:33

Als je de entree wilt aanpakken, zul je moeten bouwen. Daaraan valt niet te ontkomen. Liever tijdelijk ongemak, dan deze permanente triestheid. Leiden verdient een mooie, multi-functionele entree. Als het daardoor 5 jaar komt open te liggen, so be it.

  • banner rrrollend%20aug.png

Aanmelden nieuwsbrief